Sinds de uitbraak van het COVID-19/Corona virus, is het dagelijks leven in Nederland drastisch veranderd. Juist in deze lastige tijden willen wij onze huidige en toekomstige klanten inzichten bieden waarmee zij hun marketingstrategieën optimaal kunnen aanpassen naar de nieuwe situatie. Zo is het idee ontstaan om met een tweewekelijkse peiling het media-, oriëntatie- en aankoopgedrag van Nederlanders in kaart te brengen en om daarnaast inzichtelijk te maken wat Nederlanders verwachten van bedrijven en merken tijdens deze crisis. Door het opzetten van deze tracker houden we grip op de veranderingen in consumentengedrag en kunnen we belangrijke omslagpunten tijdig identificeren.

Opvallendste resultaten eerste meting

  • Oriëntatiegedrag op elektronische producten zoals telefoons/tablets, computer/laptops, televisies en streamingsdiensten is toegenomen
  • Oriëntatie- en aankoopgedrag van (sport) kleding, verzorging/cosmetica producten, groot huishoudelijke producten en producten voor tuin/balkon/dakterras is afgenomen
  • Oriëntatie- en aankoopgedrag van diensten zoals energie, verzekeringen en financiële producten lijkt nauwelijks veranderd, evenals donatiegedrag
  • Ruim twee derde van de Nederlanders verwacht van merken dat zij hun maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen
  • Acties waarbij merken zich actief en zonder commerciële agenda inzetten tegen Corona, leiden tot een positiever beeld van het merk én een hogere koopintentie

Onderzoeksmethode

  • Tweewekelijkse meting op woensdag
  • Online vragenlijst van circa 10 minuten
  • N=500 Nederlanders, representatieve steekproef 18+
  • Respondentenpanel verzorgd door Dynata
  • Peildatum van eerste rapport: Woensdag 25 maart, 2020

Meer inzicht nodig?

We kunnen de resultaten van dit onderzoek ook uitsplitsen op leeftijd, geslacht en mensen met en zonder thuiswonende kinderen. Wilt u die uitsplitsingen ontvangen voor uw productcategorie, of in een volgende meting een nieuwe productcategorie of vraag meenemen? Dat kan! Stuur dan een mail naar info@vostradamus.nl

Headerfoto artikel: Bart Ros on Unsplash

Download volledige rapport hier